Een schattenjacht organiseren

Een schattenjacht op themafeestjes

Een schattenjacht of speurtocht leent zich erg goed voor themafeestjes. Je kan de verhaallijn ervan aanpassen aan verschillende thema’s. Zo is het logisch dat kinderen op een piratenfeest op zoek gaan naar de schat van een piraat. Op een prinsessenfeestje kan je verhaal gaan over de koning die de bruidsschat wil overhandigen aan de droomprins, maar dan ontdekt dat ze gestolen is, waarop hij prompt de hulp inroept van de prinsesjes. Maar ook heksen kunnen op zoek gaan naar een magische schatkist, elfjes naar hun vleugeltjes die gestolen zijn door een trol, ridders naar de schat van hun landgraaf, enz. …

Welk soort themafeestje je ook geeft, zorg dat je een verhaallijn hebt. Kinderen hebben een grote fantasie en voelen zich veel meer geëngageerd als je alles inkleedt in een spannend verhaal! (zoek desnoods inspiratie in sprookjesboeken!)

schattenjacht

 

Hoe werkt een schattenjacht?

Er zijn veel manieren om een schattenjacht te organiseren. Meestal is het de bedoeling dat kinderen opdrachten vinden die verstopt zitten, en die op een geheimzinnige manier beschrijven waar de volgende opdracht zit. Na enkele opdrachten te hebben gevolgd, wijst de laatste aanwijzing naar de plaats waar de schatkaart verborgen zit. Op de schatkaart staat dan – uiteraard – een plan waar de echte schat zich bevindt. Soms wordt ook de schatkaart in stukken geknipt en zit er bij elke opdracht een stuk kaart, die de kinderen dan op het einde in elkaar moeten puzzelen.

Voorbereiding van je schattenjacht

De locatie

Bepaal waar je de schattenjacht of speurtocht wil laten doorgaan. Je kan hiervoor perfect je huis en tuin gebruiken. Met oudere kinderen (vanaf 9 jaar) kan je naar een bos trekken of naar een groot park. Zorg ervoor dat je de mogelijkheid hebt om ongezien de aanwijzingen te verstoppen en zorg ook dat niemand ze voortijdig vindt! Ook de schat moet op voorhand verstopt worden. Als je de schattenjacht thuis houdt, kan je bijvoorbeeld beginnen in je voortuin, dan in het huis, om te eindigen in de achtertuin, waar de schat verstopt zit.

De vindplaatsen

Bepaal op voorhand wat de verschillende plaatsen zullen zijn waar de kinderen opdrachten zullen vinden. Dat kan bijvoorbeeld onder de deurmat zijn, in een bloempot, onder een kussen van de sofa,… Schrijf al deze plaatsen op op een blad papier. Bepaal ook waar je de schatkaart en de schat zelf zal verstoppen.

De opdrachten voor de schattenjacht

Dit vraagt het grootste voorbereidingswerk. Pas je opdrachten aan aan het niveau van de kinderen. Het is de bedoeling dat de kinderen door de schattenjacht opdrachten op te lossen een hint krijgen waar de volgende opdracht zich bevindt.

Voor kleine kinderen hoeft er niet noodzakelijk een opdracht aanwezig te zijn. Een speurtocht waarbij telkens een aanwijzing te vinden is naar de volgende vindplaats is voor hen ook heel leuk. Om de vindplaatsen te beschrijven, kan je tekeningen gebruiken. Dan teken je bijvoorbeeld een computer en dan weten de kinderen dat ze de volgende opdracht bij de computer kunnen vinden. Of je zou foto’s kunnen nemen waarop slechts een klein deeltje van de volgende vindplaats te zien is. Als je denkt dat de tekeningen of foto’s te makkelijk zijn, knip ze dan in stukken zodat de kinderen eerst moeten puzzelen.

Wil je bij jonge kinderen toch met opdrachten werken, dan zijn dit enkele mogelijkheden:

  • een rijmpje vervolledigen
  • op één been hinken (bijv. tot aan een bepaald punt)
  • een spelletje spelen (zakdoekje leggen, tikkertje, verstoppertje,…)
  • springen als konijntjes (bijv. tot een bepaald punt)
  • een liedje zingen
  • rijmwoorden zoeken bij opgegeven woorden
  • enkele afbeeldingen verbinden met hun juiste schaduwbeeld
  • verschillen zoeken tussen twee bijna identieke afbeeldingen

Voor kinderen die wel al kunnen lezen kan je meer variëren: rebussen, raadsels, rijmpjes, mysterieuze cryptische omschrijvingen, spelletjes, geheimschrift met een sleutel bij… Maak het niet té moeilijk!

Stop elke opdracht in een aparte envelop en schrijf er de naam van de vindplaats op. Dat maakt het makkelijker om daarna de enveloppen te gaan verstoppen. Schrijf er ook een volgnummer op en maak voor jezelf een lijstje waarop je die volgnummers ook noteert. Het is namelijk belangrijk dat de kinderen de opdrachten in de juiste volgorde vinden (want ze worden telkens naar een locatie dichter bij de schatkaart geleid!) Opgelet: de eerste opdracht mag je niet verstoppen, die wordt aan de kinderen gegeven!

De schatkaart

schattenjacht

foto (via nl.fotolia.com)

 

De uiteindelijke vindplaats, het doel van je schattenjacht of speurtocht, kan onmiddellijk de schat zijn of het kan een schatkaart zijn. Op de schatkaart staat met een groot rood kruis de plaats aangeduid waar de schat verborgen zit en dan pas kunnen de kinderen op zoek gaan naar de schat zelf. Ook de schatkaart moet je aanpassen aan het niveau van je kind.

6-7 jarigen zullen nood hebben aan een heel overzichtelijke plattegrond met duidelijke herkenningspunten. Het is niet zo makkelijk voor hen om in een plattegrond hun eigen tuin te herkennen. Maak het daarom heel concreet: heb je een appelboom in de tuin, teken dan ook een boom met appeltjes in, heb je een konijnenhok, teken dan ook de konijnen. Zet het kruis bij een van die goed herkenbare punten (en verstop je schat daar ook!). Voor 8-9 jarigen kan het al iets abstracter, iets meer zoals een echte landkaart.

 

Maak er een echte schatkaart van: doop een watje in koffie om het papier geel te maken, brand de randjes van je papier, maak wat scheuren en kreuken en rol hem op, met een lint eromheen. Schrijf er ook het woord ‘SCHATKAART’ op!

De schat

schattenjacht

foto (via nl.fotolia.com)

Ook hier geldt: hoe echter je de schat er kan laten uitzien, hoe leuker voor de kinderen! Heb je ergens een houten kistje of koffertje liggen: perfect! Zo niet, dan kan je een schoendoos gebruiken die je omtovert tot schatkist. Pak hem in met bruin papier, teken er wat houtnerven op, gesp er een ceintuur rond (liefst een met een grote metalen gesp!). Kinderen hebben veel fantasie en zullen het niet erg vinden dat ze een kartonnen doos vinden op het einde van de schattenjacht, zolang ze maar lijkt op een schatkist.

Wat je in de schatkist steekt, bepaal je zelf, maar ik merk dat kinderen toch echt wel een heel stereotiep beeld hebben van een schat: goud en juwelen is wat ze eigenlijk verwachten. Steek er zeker van die chocolade muntstukken in en als het kan ook enkele nepsieraden (minstens 1 voor elk kind). Uiteraard zal de buit ook afhangen van het verhaal dat je er rond verteld hebt aan het begin van de schattenjacht!

Je kan ervoor kiezen om de schat daadwerkelijk te begraven. Zorg dan dat je een markering hebt geplaatst op de exacte graafplaats: een steen, of een tak in de grond ofzo. Zorg uiteraard ook voor voldoende schoppen. Wil je liever geen gravers in de tuin, verstop hem dan tussen een struik, onder een hoop bladeren, in een ton,… Mogelijkheden genoeg.

De uitvoering

Laat een geheimzinnige brief toekomen voor de kinderen waarin ze opgeroepen worden om te helpen. De inhoud daarvan bepaal je aan de hand van je verhaallijn. Misschien wil een andere volwassene zich even verkleden als bode, die de brief komt afleveren. Stop in de envelop ook de aanwijzing naar de eerste vindplaats. Jij weet van niets, en gaat even enthousiast mee op zoek met de kinderen! Jouw rol bestaat eruit alles in goede banen te leiden en als het echt dreigt vast te lopen, ben jij de slimmerik die een aanwijzing als enige kan oplossen. 😉

Tips

  • – Maak je schattenjacht niet te lang, maar ook niet te kort. Een 6,7-tal aanwijzingen voor het vinden van de schat is een ideale richtlijn.
  • – Verwijder alle waardevolle en/of breekbare voorwerpen uit de buurt! Kinderen kunnen soms net iets te enthousiast op zoek gaan naar aanwijzingen!
  • – Begin je schattenjacht of speurtocht onmiddellijk nadat alle kinderen gearriveerd zijn. Anders loop je het risico dat aanwijzingen per ongeluk al ontdekt worden voor je van start bent gegaan!
  • – Laat de kinderen verkleed naar het feestje komen, of geef ze zelf iets om zich te verkleden. Dan is het inlevingsvermogen maximaal.
  • – Begeleid goed. Als je merkt dat er haantjes de voorsten zijn die alle aanwijzingen als eerste vinden of oplossen, spreek dan met hen af dat ze bij een volgende clue eens de anderen moeten laten vinden/oplossen.
  • – Als je merkt dat de interesse verslapt, onderbreek de schattenjacht dan even met tijd voor een beloning (een ijsje?) omdat ze al zo flink hebben gewerkt. Help zelf ook de spanning opbouwen door luidop veronderstellingen te doen die te maken hebben met het verhaal.
  • – Let op de veiligheid. Laat kinderen geen gevaarlijke zoldertrap opkruipen of in de buurt van elektrische apparaten zoeken.
  • – Je kan bij de aanwijzingen ook telkens kleine beloningen steken, zoals snoepjes, stickers, knikkers,…

Was dit artikel nuttig voor je? Ik zou het heel erg appreciëren mocht je mij een reactie achter laten onderaan! Wil je graag een foto delen van je schattenjacht of speurtocht en me laten weten hoe het geweest is, dan mag je dat zeker ook doen. Veel succes!

 

Dit interesseert u vast ook:

Reacties

  1. Hallo!

    Super leuk idee! Is dit ook geschikt voor kleuters ( 5 jaar)?

    Groetjes, Anita

    • Dag Anita,
      Dit is zeker ook geschikt voor 5-jarigen maar dan zou ik op de volgende dingen letten:
      – tekeningen op de opdrachtkaartjes: bijvoorbeeld: je tekent een computer om aan te geven dat het volgende kaartje bij de computer te vinden is. Op het kaartje dat ze bij de computer vinden, kan je dan weer een bloempot ofzo tekenen, telkens om de volgende vindplaats aan te duiden tot ze uiteindelijk bij de schat zelf aan komen.
      – de tijd en het aantal deelnemers beperken. Voor 5-jarigen zou ik werken met een groepje van maximaal 6 kinderen en de schattenjacht niet langer laten duren dan 30 minuten.
      Zorg zeker ook voor een leuk ingekleed verhaaltje met een reden waarom ze de schat moeten vinden, eventueel met een verklede volwassene die de opdracht komt geven. Vijfjarigen hebben nog een heel rijke verbeelding en dat maakt zo’n schattenjacht extra leuk! Veel succes!

  2. de munck julienne zegt:

    Ik heb bij mijn kleinzoon reeds zo’n schattenjacht georganiseerd en dat was een supersucces, nu is het de beurt aan men kleindochter maar dit zal een beetje anders worden vermits meisjes en jongens een andere denkwereld hebben.

  3. Goede uitgebreide beschrijving!

  4. Leuke ideetjes! bedankt voor de tips!

  5. Super handleiding. Alvast bedankt hiervoor.

    Grts Raf

  6. Super! Alles wat ik vergeten was heb ik dankzij dit artikel kunnen bijvoegen aan mijn activiteit!

  7. Ik maak jaarlijks een schattenjacht met pasen. Bij de voorbereidingen van dit jaar, kwam ik jouw artikel tegen. Het kwam overeen met mijn ideeën, maar toch nog een paar kleine tips aan overgehouden. Heel leuk geschreven.

Laat wat van je horen

*